Kajian Sabjek Mathematic , Sains terus dipolemikan , keutamaan sabjek agama Islam didiamkan .
بسم الله الر حمن الر حيم
Reformasi pendidikan terus dijadikan bahan kajian yang merugikan wacana membangunkan insan sejajar dengan perkembangan modenisasi dunia yang semakin tiada sempadannya . Jika bahasa pengantar terus di polemikan sekadar untuk kepentingan politk tanpa melihat manfaat persekitaranya , jelas ianya hanya merugikan anak bangsa kita untuk menguasai keterampilan minda dalam menguasai ilmu sejajar dengan perkembangan teknologi pendidikan menyeberangi sempadan dan jajaran dunia masa kini .
Tidak salah jika sabjek Sains diajarkan dalam bahasa Inggeris , sedangkan ianya telah lama dipraktikan dan kebingungan pemimpin meletakan dasar yang teguh mengenainya jesteru hanya menjerumuskan minda anak bangsa kepada kemunduran akalnya . Memertabatkan bahasa kebangsaan ( Malaysia ) bukan alasan untuk tidak teguh mendepani kesediaan mengekalkan dasar sedia ada , kerana persekitaran dan perkembangan serta kepentingan global mampu mendidik anak bangsa terus maju dan mengadaptasikan persekitaran kemodenan tanpa memesongkan jatidiri untuk menguasai dan memahirkan diri dalam bahasa ibundanya .
Kegusaran itu seharusnya tidak dijadikan sandaran , sedang keutamaan mengembangkan daya persaingan itu mesti dilestarikan tanpa melihat kebelakang hanya semata mata tunduk dengan saranan yang langsung tidak membina kekuatan bangsa untuk terus maju setanding kemajuan pembangunan dunia . Pengajaran sabjek Mathematic dan Sains dalam bahasa Inggeris semestinya dikekalkan . Penggunaan dwibahasa hanya menambahkan kecelaruan pemikiran pendidikan Negara , yang akhirnya anak bangsa sendiri dibebankan dengan kecelaruan hanya semata mata kepentingan segelintir golongan yang memang telah berjaya dan berkuasa tetapi rakus dan dayus menatang kebijakan untuk anak bangsanya muncul dengan keterampilan dan kegemilangan dipersekitarannya.
Kajian demi kajian yang dijalankan Kementerian Pendidikan hanya suatu pembaziran , sedang yang nyata bahasa pengantar Mathematic dan Sains dalam bahasa Inggeris telah memberikan ruang untuk anak bangsa menguasai keterampilan sejajar pembangunan Negara dan mengadaptasikan persekitaran kemajuan antarabangsa di dunia nyata .
Lebeh memalukan pemerintah gagah mengarahkan kajian dilakukan tentang sabjek tersebut , sedangkan ianya hanya merugikan masa dan dana kerajaan , walhal jelas dengan akal sabjek Mathematic , Sains dan Inggeris yang dilaksanakan sekian lama itu telah membuka ruang kebaikan bagi anak bangsa . Mengapa ianya mahu terus dinafikan persekitaranya . SEDANG sabjek agama ISLAM dan tulisan JAWI ( ARAB) yang mampu mendekatkan kerohanian dalam menentukan keteguhan tauhid dan kemutlakannya , didiamkan tanpa kajian untuk dikembangkan dan dijadikan sabjek wajib lulus dalam peperiksaan . Apakah keutamaan agama Islam itu hanya untuk hiasan tanpa ada kesungguhan kepemimpinan untuk teguh dan kekal menekankan betapa penting sabjek agama Islam dan kemahiran JAWI( ARAB ) itu dikembangkan , jesteru ianya amat memberikan manfaat dan kepanjangan akal untuk teguh dan kekal diagungkan .
Jika kepemimpinan tidak mempunyai rasa bangga untuk teguh mendaulatkan agama ISLAM dan kemahiran penggunaan JAWI(ARAB) , jelas dan nyata kepemimpinan Negara ini telah buta mata dan akal budinya telah musnah ditabiri kuasa dan hartanya . Menafikan keutamaan persekitaran dan kepentingan agama Islam itu menjauhkan wacana kebanggaan kita umat Islam yang sedia mempunyai kekuasaan dipersekitarannya , tetapi tidak gagah dan berani menguasai dan menghiasi kemurniaan yang diagung agungkan . Inilah perbedaan yang jelas dipinggirkan dikalangan pakar pakar pendidikan majoriti umat Islam , mereka gagah mempolemikan sabjek Mathematic dan Sains melalui kajian kajian yang berpanjangan , tetapi tidak acuh dan teguh akal budinya memanipulasikan kemutlakan genggaman Iman untuk mendaulatkan keagungan Islam .
Comments