Monday, April 11, 2011

TANPA GURU ORANG MELAYU MAMPU BERSILAT

بسم الله الر حمن الر حيم


TANPA BERGURU ORANG MELAYU MEMANG PANDAI BERSILAT DAN EKORAN ITU TIDAK MUSTAHIL KUDRAT ORANG MELAYU  TETAP UTUH . BETUL KE ?


ORANG BUKAN MELAYU PUN MAMPU BERSILAT JUGA DAN MEMULAS TANGAN MELAYU ...TAK PERCAYA KE ?


MEDIA BARU INI ADALAH SEBAHAGIAN LANGKAH ORANG MELAYU MAJU DAN MAMPU MENGORAK LANGKAH SERIBU BATU DENGAN KUDRAT NYA TANPA BERGURU !!!!

INILAH ISIM ISIM DAN JURUS LANGKAH PEMULA NYA ...IKUTI SAMA SAMA BIAR SEMUA DAPAT MEMAHAMI ILMUNYA ....INSYAALLAH.


Anonymous said...

DAKJ,

"Kalau tanggapan saya ini betul atau ada sedikit kebenaran, saya takut (amat takut) iaitu yang akan kerugian adalah orang Melayu yang berupa kaum majoriti di Kedah dan Kelantan."

Dah lama dah Kelantan dilayan bukan macam negeri dalam persekutuan.

Teringat saya, dulu-dulu ramai cina yang minat tapi takut nak pergi melancung ke Kelantan.

Berbanding dengan sekarang, cina suka makan angin kat Penang.

"Manakala BN dan PR boleh berikrar dan berjanji dengan manifesto yang hebat bunyinya, tetapi pengundi, khasnya di bandar dan di kalangan kelas menengah, mempunyai aspirasi dan tuntutan mereka sendiri. Politik pangkah parti mungkin tidak mutlak lagi."

Ini saya sokong!

p/s Saya kurang input untuk komen tentang Sarawak. Apa-apa pun, tahniah kepada orang Penang.

p/s Bila DAKJ nak komen pasal Lynas? Fakta yang saya baru tahu; rupanya Lynas yang di terima oleh Adnan Yaakob itu telahpun direject oleh Idris Jusoh pada 2007.

Fed Up
11:03 AM

Hanezam said...

Datuk,

Jika tampuk pemerintahan kembali ke tangan BN selepas PRU 13 pada 2012 nanti, rakyat akan kehilangan manfaat pengawasan dan perimbangan daripada Pembangkang yang kuat di Dewan, tetapi keadaan masih boleh diselamatkan dengan rakyat mewujudkan sebuah Mahkamah Pendapat Umum tidak rasmi, umpamanya di blog ini.

Mahkamah Pendapat Umum ini akan memanfaatkan rakyat yang prihatin mahupun yang tidak mahu ambil tahu. Dengan membahaskan isu-isu yang menyentuh kepentingan rakyat di sini, rakyat akan tahu apa pilihan yang ada dan seterusnya bertindak secara kolektif. Apabila persepakatan dicapai, itu boleh diendorskan sebagai Suara Rakyat. Suara rakyat harus didengar oleh Pemerintah, sebab Pemerintah dipilih dan wujud kerana rakyat. Kalau Pemerintah tak nak dengar suara rakyat, maka suara siapa lagi ?

Mahkamah Pendapat Umum inilah forumnya untuk membambu tindakan-tindakan tak senonoh pemimpin kita, mendedahkan rasuah dan penyelewengan dalam jabatan kerajaan, dan macam-macam aneka ragam lagi. Selepas kita pilih mereka ke tampuk kuasa jangan kita terlepas pandang mereka ini. Sebaliknya kita awasi mereka sampai ke lubang cacing.

Boleh gitu ?
12:56 PM

abdullahngah said...

Dalam arena politik memang tak ada perkara mustahil.

Kadang kadang musuh jadi kawan dan kawan jadi musuh.

Orang yang diyakini sangat komented dengan perjuangan parti yang dianggotainya tiba tiba lari.

Bukan setakat lari malah jelas menjadi pengkhianat parti.

Oleh itu, tak mustahil DAP akan bergabung dengan BN.

Dulu dan sekarang ini DAP dan MCA saling bekerjasama dalam menguasai politik malaysia.

Persoalannya malaysia ini siapa yang akan memerintah suatu masa akan datang.

Jadi untung rugi dalam poltiik sangat diambilkira oleh DAP dan MCA, sebab itu GERAKAN menyertai BN semata mata untuk menjadi kerajaan Pulau Pinang.

Yang jadi mangsa sekarang ini bukan PKR tapi PAS yang kelihatan terlalu yakin dan percaya dengan DAP dan PKR.

Bukan setakat mengharapkan pertolongan DAP, malah mereka sangat yakin dengan kata kata yang diluah oleh pemimpin DAP.
1:20 PM

Roti Planta said...

Dato',

DAP mungkin boleh bekerjasama dengan kerajaan pusat namun jauh sekali bekerjasama dengan Barisan Nasional (BN) iaitu 'masuk BN'.

Kerajaan BN sekarang seperti bodoh, jahil, bebal dan tolol dengan tidak memahami prinsip asas pemerintahan persekutuan dan terus membuli kerajaan negeri yang ditakbir pembangkang. Kaedah membuli kerajaan-kerajaan negeri pembangkang tidak berkesan dimana kita lihat setelah 21 tahun dibuli, kerajaan Kelantan terus dan semakin utuh dan semakin ramai rakyat Kelantan membenci tindakan membuli dan membalas dendam oleh UMNO. UMNO masih menggunakan taktik 'cara orang lama/jumud' yang selama 20 tahun tidak berkesan!. Sekarang taktik yang sama juga digunakan kepada kerajaan Kedah dan Selangor. Jika ini berterusan maka keputusan dan maklumbalas rakyat pada PRU13 nanti sudah dapat dijangka.

Bye/Roti Planta
1:32 PM

Anonymous said...

DAKJ

RASANYA BN DAPAT MEMERINTAH DI SARAWAK NAMUM MUNKIN PN KALI INI LEBIH SENGIT TERUTAMANYA CABARAN DAP SERTA ISU-ISU SEMASA CONTOHNYA ISU AGAMA KRISTIAN,KETUA MENTERI YG LAMA MEMEGANG TAMPUK KUASA TERMASUK KETUA KOMPONEN BN SARAWAK DAN ISU-ISU TEMPATAN.

-RAMLI
2:14 PM

foo wy len said...

Pada keseluruhan pandangan yang agak menepati keadaan semasa tetapi "sama ada pengundi akan kembalikan monopoli kuasa kepada BN/UMNO" rasa saya NOT in a million years!
2:17 PM



Tok Kadiaq

Pada saya sama saja sapa perintah Penang tanah tumpah darah ku.Walau jauh beribu batu,selalu balik gian nasi kandaq kari bawai,sotong ada teloq,limpa kuah hitam tarok lebeh.

Malah DAP lagi ok pasai senang nak kritik berbanding Gerakan.Gerenti masuk Buletin Utama.Depa pun kena juga pi bersila makan kenduri pakai tangan.Huloq rm100 dapat jugak beli rokok daun hisap setahun tak habis.

Malaysia ni pelik Tok.Kalu nak jadi YB,yg pakai serban kena jugak pi tengok tarian singa.Tapi menari poco poco,wayang kulit semua haram.

MCA nak pi protes kerajaan Kelantan,masa ni depa nak jadi hero,Karpal melenting,menyalak tapi yang nak saman doktor,patut lawyer.

Memang hebat politik Malaysia Tok.Baguih pembangkang kuat cuma yang tak berkenan bila kalah,toksah
la nak pejatuh dengan pi sana pi sini buat huru hara.

Selagi dok ada puak puak macam ni,selagi tu lagi baguih pembangkang lemah.Saya tak pernah pangkah BN pun,realiti masa kini untuk kita semua maju,BN kena serius dengaq nadi rakyat.

Kena dapat sokongan lebih 2/3.Baru senang buat kerja.Lain la kalu PM kita sehebat Nazarbayev.Kazakhtan tetap aman dan terkaya walaupun Presiden kuku besi.

Bila stabil,semua hepi,senang cari makan maa! YAM SENG TO DAP!
2:17 PM

ab said...

Salam dato,

BN ni kena berubah BANYAK, terutamanya UMNO sebagai parti utama..

Isu interlok itu telah melukai hati ramai orang melayu....saya fikir kalau keputusan `administrative' gugurkan buku itu dari senarai buku teks sekolah adalah lebih baik dari mengubah karyawan seorang penulis...

PENTADBIRAN UMNO(saya tak tau MCA,MIC dll) MESTI BERUBAH, biar MACAM mentadbir perniagaan sendiri..

SEKARANG ini dan sebelum ini,wakil rakyat,pemimpin rendah,tengah dan tinggi asyik minta duit orang persaorangan,peniaga,pengusaha,syarikat dll untuk DANA AKTIVITI persatuan...macam cerita ROBIN HOOD,tapi ASYIK DOK TIBAI/MINTA DARI ORANG/SYARIKAT YANG SAMA YANG SAMA... yang menerima habuan tak pernah puas,dan akan lupa nikmat tersebut( maklumlah dapat PERCUMA DAN SENANG!) dengan cepat,DAN AKAN MINTA LAGI,MINTA LAGI DAN LAGI,LAGI,LAGI....

Bayangkan betapa `sakitnya hati' atau `kecil hati' seorang peniaga/ syarikat /perusahaan kalau 10 orang `wakil' minta sumbangan duit untuk pelbagai aktiviti setahun...dan setiap tahun, bertahun tahun....GUNUNG PUN BOLIH HILANG,kalau macam tu!

TAK BAGI TAK BOLIH nanti macam macam di `katakan' dan di`buatkan' atau `tak dibuatkan'...

SUDAH SAMPAI MASA berubah, yang menteri,MT,wakil wakil rakyat tinggi,rendah dan tengah tengah elok KUMPUL DANA diperingkat pusat,
dan laburkan didalam syarikat syrikat dan perniagaan orang orang yang di minta sumbangan sebelum ini,GUNAKAN perolihan keuntungan, dividen dsb untuk aktiviti persatuan,terus dihantar kecawangan cawangan .....sekurangkurangnya modal tambahan tersebut dapat membantu pernigaan/perusahaan dan modal tersebut lebih murah untuk peniagaan/perusaan tersebut, DAN ADA LAH `senang hati/lembut hati/sukahati' penberi dana aktiviti persatuan ini....

TADBIR la persatuan macam perniagaan bukan macam geng robin hood...

Saya fikir robin hood pun bolih `give up' dan `fade up' kat Malaysia ni sebab yang dok minta tu tak pernah puas, asyik nak lagi,nak lagi,nak lagi..!

KALAU JABATAN KASTAM bolih `berulat',`berangau' dibawah hidung Menteri Keewangan, ini dana dana `putih' `kelabu' dan `hitam' untuk aktiviti persatuan lagi `berulat',berangau' betui betui bawah hidung presiden dan PM!...
bolih mampuih SAPA YANG BERANI SIASAT!!

Abu Bakar Ab Rahman
3:25 PM

Hanezam said...

Datuk,

I meant, should BN regain its two-thirds majority of the House in the next GE, in my comment above.
4:38 PM

Anonymous said...

Salam Datuk AKJ YM,

Agak lama tidak turut berdebat. Walaupun pencen, ada kala ilmu di kepala masih bisa memanfaatkan anak-anak kita di universiti. Maka bila diminta beri kuliah, hati saya melompat gembira.

Tentang PRU akan datang dan PRN Sarawak 16 April ini,saya rasa isu dan perkara berikut amat penting:

1. Pengangguran, bekalan dan harga barang, khasnya makanan, dan inflasi yang semakin teruk.

2. Korupsi dan perkhidmatan awam yang malas dan curi tulang yang hanya bekerja atau tampak bekerja apabila berlaku lawatan oleh PM dan orang besar. Masalah geran tanah, bantuan kebajikan, biasiswa dan pinjaman pelajaran. Mara kini memberi respons "tiada peruntukan" kepada ramai pemohon;

3. Korupsi oleh penjawat awam seperti terdedah dalam kes Kastam adalah pengkhianatan yang berpaksi kepada konspirasi menipu antara penjawat Melayu dan pengusaha Cina yang kaya. Pemodal Cina semakin tidak yakin kepada Malaysia justeru secara tipu helah mereka membawa keluar wang dan modal mereka. Kalau penjawat Melayu dan pesekongkol Cina mereka tidak dihukum berat, rakyat tidak akan percaya kepada perang ke atas korupsi; dan

4. Saya setuju yakni orang Cina, kelas menengah Melayu dan generasi muda yang tidak partisan akan terus mengundi pembangkang atas dasar check and balance kerana mereka tidak yakin kepada internal check and balance oleh mana-mana parti pun.

Profesor Pencen
Bangi
4:40 PM

Yangretibase said...

Assalamualaikum,
Bukan senang PR nak menang. Berhempas-pulas, bermati-matian, bergolok-bergadai dan berkorban apa sahaja pun, harapan untuk menang masih terlalu tipis. Namun, tidak mustahil, oleh sebab faktor-faktor tertentu, kejutan boleh berlaku, walaupun tokoh PR difabrikasikan sebagai berperibadi yang jelik, jijik dan kotor.

Bagi BN, segala-galanya menjadi mudah. Segala vehicle dan machinery negara milik BN. Peruntukan luar jangka pilihan raya tiada terperi banyaknya. Hambur sajalah wang yang banyak itu untuk membeli undi. Projek-projek instant digolongkan ke dalam kategori projek halal, bukan rasuah. Kalau rasuah pun, siapa peduli?
Penyokong tegar BN akan berpesta bersuka ria meraikan penubuhan kerajaan haram BN.
Saya yakin, PR mampu mencapai kemenangan yang besar sekiranya pilihan raya yang adil seadil-adilnya diadakan.
Wassalam.
4:57 PM



Assalamualaikum Datuk,

Pada pandangan saya, banyak lagi usaha perlu dilakukan untuk mewujudkan pembangkang yang kuat dinegara ini. Semasa PRU 11, rakyat menzahirkan pengharapan yang sangat besar kepada BN dengan memberi kemenangan dengan majoriti yang sangat besar. Namun harapan rakyat dikhianati dengan gelagat pemimpin yang angkuh dan tidak buat kerja. Dalam PRU 12 pula, majoriti 2/3 BN berjaya ditiadakan dan kita lihat pimpinan Datuk Najib sibuk buat kerja. Daripada GTP ke ETP, Juara Rakyat ke tinjauan mesra. Barulah kerajaan "prihatin" dengan keadaan rakyat. Oleh sebab itu, pada saya cabaran sekarang bagaimana membentuk pembangkang yang elok "pakatan"nya, jelas ideologinya, dipimpin oleh pimpinan yang kurang "kontroversi" dan lebih fokus ke arah kesejahteraan rakyat daripada sibuk nak ke Putrajaya.

*Saya Datuk hari2 ke Putrajaya, mak ai jauhnye. Nak buat camner, dah rumah kat situ.
5:00 PM

Pakatan haprak-yat said...

Memang elok pun DAP gugurkan 'Pelan Induk Pembangunan' Pulau Pinang tuu. Sememangnya hanya retorik, seumpama tong kosong yang dipalu hanya berbunyi kuat, tetapi isinya tiada. Dah 3 tahun memerintah, apa yang dibawa DAP selaku kerajaan? Nak kata cara pemerintahan yang setara dengan Lee Kuan Yew yang amat diagung-agungkan mereka itu juga adalah amat jauh sekali!!

Tanyalah kerajaan Pulau Pinang, dalam 3 tahun, berapa banyak kilang yang dibawa masuk melalui anak syarikat milik kerajaan PDC? Jawapannya tak ada langsung. Itupun tak malu mengaku FDI dibawa masuk oleh MIDA selaku anak syarikat milik kerajaan negeri. Tertanya-tanya pulak saya, MIDA ni bukankah di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri? Pulau tu, dibuat pula konsert 'Pulau Pinang Juara Pelaburan' seperti masuk bakul angkat sendiri. Kasihan, tak ada sambutan. Rakyat Pulau Pinang tidak akan terus tertipu oleh mainan politik sebegini.

Pulau Pinang harus kembali diperintah oleh BN. Kerana melalui BN sahajalah kepentingan orang Melayu, dan juga bangsa lain dapat dipelihara.

Tak dapat dinafikan, sikap pemimpin BN yang 'complacent' dan berlagak, yang antara lain telah menyumbang kepada BN dihukum secara teruk dalam PRU-12.

Datuk dan juga kalangan pembahas lain mungkin bertepuk-tangan dan puas hati dengan pembalasan yang tuhan turunkan kepada BN di Pulau Pinang.

Tetapi, melihatkan kepada perbuatan kerajaan Pulau Pinang yang bersikap pilih bulu dalam menjalankan tugas, sangat-sangat menyedihkan rata-rata penduduk Melayu Pulau Pinang yang menjadi majoriti di negeri ini (dari segi pengundi 54% adalah Cina).

Kenapa penjaja kecil melayu dan india dihalau, sementara penjaja cina diberi keistimewaan dengan tempat menjaga mereka tidak diganggu, malahan dijadikan kawasan penjaja dan jalan yang terlibat diwartakan sebagai jalan satu hala?

Amalan mewakafkan tanah sekolah agama oleh kerajaan BN juga telah ditamatkan dengan tanah-tanah yang bersebelahan masjid dan surau diletakkan di bawah suatu jawatankuasa tadbir yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri sendiri. Tak ada orang Islam yang layakkah?

Pembinaan rumah-rumah mewah terlalu banyak yang sudah tentunya tidak mengambil-kira kepentingan untuk menyeimbangkan pembangunan supaya rakyat bawahan dapat bersama-sama mengecapi pembangunan di negeri Pulau Pinang.

Kalangan aparat-aparat Pakatan Rakyat mungkin berasa bangga kerajaan negeri menyumbangkan RM100 kepada setiap orang warga emas. Hakikatnya, majoriti penduduk lebih jelak dengan perangai mereka ini yang seumpama ayam bertelur sebiji, riuh sekampung. Tolonglah, jangan memperbodohkan rakyat.

Dimanakah wakil-wakil Melayu dalam kerajaan Pulau Pinang yang sepatutnya memperjuangkan hak rakyat?

Hakikat kerjasama DAP dengan BN adalah amat mustahil sama-sekali... selagi DAP terus dipimpin oleh orang-orang yang kononnya memperjuangkan kebajikan rakyat, tetapi hakikatnya berhati lebih jahat daripada syaitan.
5:03 PM


A KADIR JASIN said...

Pembahas Hanezam, antara lain, berkata: "Jika tampuk pemerintahan kembali ke tangan BN selepas PRU 13 pada 2012 nanti, rakyat akan kehilangan manfaat pengawasan dan perimbangan daripada Pembangkang yang kuat di Dewan, tetapi keadaan masih boleh diselamatkan dengan rakyat mewujudkan sebuah Mahkamah Pendapat Umum tidak rasmi, umpamanya di blog ini."

1. Saya setuju. Tetapi pemerintahan yang kuat mungkin tidak begitu "tolerance" terhadap perbezaan pendapat;

2. Namun saya yakin gerakan masyarakat, khasnya melalui alam siber, masih boleh
memainkan peranan check and balance. Tetapi penggiat dan pesertanya hauslah berwibawa dan ada integriti;

3. Saya yakin Pas dan DAP akan terus menjadi parti-parti pembangkang yang kuat. PKR masih mempunyai harapan untuk kekal sebagai pemain penting dalam arena
politik nasional kalau ia bertukar daripada parti personaliti kepada parti yang berideologi.

4. Saya komited kepada kebaikan kepelbagaian suara, khasnya di kalangan orang Melayu dan Bumiputera. Kepelbagaian suara sudah pun menjadi ciri masyarakat Cina dan India.

Terima kasih.
5:03 PM

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir

Pendapat umum hari ini:- Nah!!!!! Sedutan 1.47 min intro video seks ‘main pelacur’ dah tersebar. Diingatkan juga bahawa video dibuktikan TULEN oleh ketua polis Negara. Bagi saya game dah over. Sekarang bolehlah kita tengok siapa cakap benar dan siapa menipu. Siapa ulama dan siapa alamak . Siapa menyanjung kebenaran dan siapa menyanjung peliwat dan penzina. Depan belakang ditibainya (maaf kasar sikit bahasa tetapi itulah hakikatnya).

Walaupun saya bukan ustaz, tapi terdapat pengecalian di dalam Islam dimana dibolehkan untuk membuka aib seseorang dengan niat untuk mencegah kerosakan umum terhadap masyarakat. Saya rasa intro video itu disaji sebab ada yg lebih percaya kepada konspirasi dari kebenaran. So sekarang, apa lagi yg nak dikata. Sesungguhnya Allah menutup pintu hati hambanya dari menerima kebenaran jika hambanya mendustakan kebenaran. Sekian TQ.
8:42 PM

Competente said...

Datuk,

Kepimpinan BN akan kekal menguasai Sarawak, dan amat sukar bagi SNAP, DAP ataupun PKR untuk mendapat kemenangan signifikan pada PRN nanti. Rakyat Sarawak secara umumnya telah lama berpuas-hati akan keadaan mereka kini. Walaupun pendapatan mereka amat rendah; mereka tidak mempunyai keperluan perbelanjaan yang tinggi.

Tiada harga minyak yang tinggi kerana mereka kurang menggunakan kenderaan berpetrol, tiada kenaikan harga beras dan barangan makanan kerana mereka mengusahakan sumber makanan mereka sendiri. Jadi tidak timbul rasa tidak puas-hati yang boleh diambil peluang oleh pihak pembangkang.

Petang semalam, RTM1 menayangkan kedhaifan penduduk Tanjung Manis yang hanya dibekalkan tong-tong besar untuk mengisi air (bukan air menerusi pili seperti rakyat Semenanjung); namun wawancara dengan penduduk membuktikan mereka amat berpuashati dengan ahli Parlimen mereka yang menetap di Damansara Height.

Murid-murid sekolah Tanjung Manis perlu mengembara jauh untuk kesekolah, namun tidak sejauh anak-anak Ahli Parlimen mereka yang terpaksa bersekolah menengah di Australia.

Justeru, sokongan padu terus diberikan kepada pimpinan hari ini kerana SNAP, PKR, DAP dan juga PAS bukanlah pilihan orang Sarawak.

Walaubagaimanapun, sistem 'check and balance' adalah perlu dalam mana-mana kaedah pentadbiran pun. Impian 'zero opposition' atau 'tanpa pembangkang' akan hanya merugikan pengundi kerana tiada orang yang akan menyemak dan menegur jika terdapat tindak-tanduk pemimpin yang kurang menjaga kepentingan rakyat.
3:23 AM



tok..TAHNIAH di atas kejayaan BUKU BARU TOK.

SERAWAK PERTAMA KALI DALAM SEJARAH TIMBALAN PRASIDEN BN JADI PENGURUSI PILIHARAYA BN NEGERI,ANAK MALAYU MATI KENA PUKUL DGN CIKGU.(MUNGKIN ADA SURUHANJAYA DI PUTRAJAYA)

KAWAN SAYA DARI SERAWAK BARU DAPAT MENJADI CALON ..YANG MENARIKNYA BELIAU KENA TEBUS DAN NAIK MEJORITI YANG HANYA 900 UNDI.

''TOK DI MALAYA NI MENARIK POLITIKNYA. TUN.... PUN KENA MASUK MAHKAMAH KERANA ANGOTA KERAJAAN BUAT KESILAPAN,

ada dua muka baru yang bertanding DR KARDIOLOGI.. moga mereka dapat merubah dan membaiki sistem kardio.politik. negeri

salam untuk datin1 tercinta.
3:43 AM


wadi said...

Assallamualaikum....natijahnya majoriti melayu telah ditelanjangkan dan kini menunggu kepupusan tujahan . Kekuatan melayu telah hilang , dan ekonomi melayu akan terus dipinggirkan . Percayalah jika kepemimpinan melayu gagal kembali memulangkan tongkat sakti, demokrasi dan hak asasi yang tersembunyi pasti akan menguburkan bangsanya sendiri .
5:43 AM

Anonymous said...

DAKJ, your silence on the alleged Anwar Ibraham's video is deafening. What's holding you back. We in the former NSTP staff during your time are all aware of your inside information about Anwar. We know you were involved in advising Anwar and containing and managing the surat layang by Ummi Hufilda. We on the news desk were aware of your late night and early morming meetings with Anwar together with other MSM editors of that time.. Nazri, Johan, Ahmad Sebi and Rejal.

We were aware then of the things you guys did to save Anwar and patched him up with Dr M and Daim. You guys kept telling us to great Ummi's letter to Dr M as surat layang. Even Dr M went along with it until Anwar himself decided to make the letter official by lodging police report. It was that police report many months after the letter was made public that trapped Anwar. His good friend, and we believe, your good friend to, Said Awang of the SB turned state witness in the Anwar corruption (abuse of power) trial.

What about your attempts and the attempts of your MSM cohorts like Ahmad Sebi and Rejal to knock some sense into Anwar to resign from the Cabinet in 1998 and not to fight Dr M? Haha...alas Anwar spurned you guys. Instead of going into exile as you guys proposed, he stayed back and fought Dr M. I think you as a blogger now should come out clean on this Anwar chap. We know you know the real Anwar but you holding back. BTW is that the book that you are supposed to be penning now? Good luck.

Ex-Riong
10:53 AM

mtgbertam said...

Tengok apa BN buat di negeri kelahiran dato'?

ALOR SETAR, 5 April: Syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Kedah telah membelanjakan RM8 juta untuk membiayai program politik Umno menjelang pilihan raya umum (PRU) 2008 yang lalu.

Exco Kerajaan Negeri, Datuk Ir Amiruddin Hamzah (gambar) mendedahkan di sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah yang berlangsung semalam ketika menjawab soalan tambahan Md Zuki Yusof (PAS-Kuala Ketil) berkaitan sumbangan Seri Temin Development Corporation (M) Sdn Bhd (STDC) berjumlah RM1.2 juta.

Antara perbelanjaan yang didedahkan ialah perbelanjaan persiapan mesyuarat perwakilan Umno, membiayai program Perdana Menteri di Padang Terap, sumbangan wang tunai kepada Umno Kedah dan bahagian-bahagian Umno untuk menghadapi PRU 12 lalu.

Amiruddin berkata, perbelanjaan yang tidak menepati objektif penubuhan syarikat itu telah mengundang 'teguran keras' Jabatan Audit Negara dalam laporan tahunannya.

Susulan dari itu, syarikat terbabit terpaksa menanggung cukai korporat ekoran permohonan kemudahan pengecualian cukai telah ditolak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akibat perbelanjaan yang bermotifkan politik Umno itu.

Amiruddin turut memaklumkan prestasi kewangan STDC yang berjaya dipulihkan sejak Pakatan Rakyat mengambil-alih pentadbiran kerajaan negeri dan pengurusan GLC Kedah.

STDC masih mencatatkan kerugian berjumlah RM144,000 pada 2008 tapi prestasi syarikat telah berjaya dipulihkan sehingga mencatatkan keuntungan RM334,000 (2009) dan RM826,000 (2010).
6:20 PM

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir Jasin

I don’t know whether what Mr. Ex Riong said is true or not. It is quite skeptical but reasonable. I follow this blog for the past three years and what I can conclude is, most of your articles always condemn either UMNO, BN, YAB Dato’ Seri President or his wife, and sometimes you abase them.

So far, I haven’t come across anything about Anwar Ibrahim either positively or negatively in your articles. Although there are a lot of controversial issues regarding Anwar, but you just keep quiet. Your injurious PAS and some of the ex PKR leader occasionally but you never unearth anything about Anwar. Today, I want to know why and please rectify the doubtfully inkling. TQ.
6:40 PM

Yangretibase said...

Assalamualaikum,
Video memanglah tulen; tetapi mestikah watak pelaku itu tulen juga? Tak mungkinkah watak itu "dicipta" supaya kelihatan serupa dengan seseorang. Kalau benar begitu, maka watak pelaku sex itu ialah seseorang yang lain. Dengan demikian, berlakulah satu fabrikasi. Apakah hal sedemikian mustahil sengaja dilakukan oleh mereka yang kurang sifat taqwanya kepada Allah SWT?

Sangatlah besar dosanya bagi sesiapa yang apabila menerima "berita" seumpama ini lantas terus percaya, semata-mata kerana dia sangat membenci mangsa fitnah yang menjadi musuh besarnya, padahal belum tentu "berita" itu benar.

Kalau "berita" itu benar sekalipun, dia tetap juga berdosa, kerana prasangka buruknya sudah mendahului hakikat kebenaran. Tetapi, kalau "berita" itu sekadar fitnah, maka berganda-gandalah dosanya.

Dalam kes DSAI, saya berpendapat, DSAI sedang mengumpul pahala mereka yang menuduhnya, mereka yang percaya yang dia itu peliwat dan penzina, mereka yang membencinya dan mereka yang memusuhinya; dan pada waktu yang sama mengagih-agihkan dosanya kepada mereka.

Oleh yang demikian, semua yang memusuhi DSAI di dunia ini akan menjadi muflis di akhirat nanti.

Bagi saya, dalam kes begini, kita tidak perlu bertepuk tangan mengiakan "berita" yang dibawa oleh orang, lebih-lebih lagi kita tahu orang itu musuh DSAI. Nampak sangat, kita berhati busuk.

Supaya terselamat daripada dosa, amat bijak sekali bagi kita untuk tidak mempercayai "berita" berkenaan, meskipun, katakan, pada akhirnya memang sah "berita" itu didapati benar.
Wassalam.
8:30 PM



Tok Kadiaq

Betui kata OKJ, mata saya pun nampak sebijik mcm Anwar.Masa kecik dulu pernah jugak mai kampung saya.

Dia YB saya Tok,pernah la jugak panjat pokok pelekat bendera BN bila dia mula lawan dulu.

Bukan pasai kami pi sekolah sama rendah dan menengah,tapi arwah ayah yang suruh dan dapat rm50.

Saya ingat kan Tok,betui la teori 'Parallel Universe'ni.video tu bukan Anwar,sini dia baguih apa!

Yang di Universe satu lagi tu,dia pun baik jugak.Mana tau kot kot tu bini no 2 ka,4 ka.Silap silap dah jadi PM.

WHAT SAY YOU TOK!
10:08 PM

mario88 said...

Salam Datuk,

Sesuatu yang baik untuk perkembangan ekonomi negara. Semua boleh berubah sekelip mata mengikut sejarah lampau untuk masa depan negara. Pasti nanti dengan usaha gigih, tidak mustahil akan bersatu untuk menjadi 1Malaysia yang cemerlang.
10:35 PM

langitbiru said...

Assalamualaikum Dato'

Saya perhatikan , tulisan Dato' kali ini lebih kepada persepsi dan andaian kerana tidak disertakan bukti-bukti yang jelas dan kukuh.

"Tetapi sejak itu ( PRU 2008), kesepakatan antara DAP, Parti Islam se-Malaysia (Pas) dan PKR sudah tidak padu lagi. Ini diburukkan lagi oleh masalah dalaman PKR".

Bagi saya pula, kesepakatan PR semakin kukuh, ikatan semakin kuat, dengan pelbagai serangan bertali arus BN termasuk menidakkan hak rakyat di negeri-negeri di bawah PR, secara tak langsung memperteguhkan ikatan PR.

Saya nampak, kes Sodomy 2 tidak menyebelahi Saiful dan Gani Patail. Dan saya nampak, susulan dari itu amat perlu bagi BN mengenengahkan 'satu isu' yang mampu membunuh secara TKO politik Anwar.

Kalau Mahathir dalam Memoirnya menuduh Anwar melanggan 4 pelacur, maka langsung tidak terkejut kalau kuncu-kuncu nya mengikut sunnah Mahathir, bahkan lebih berani dari itu! Inilah permaianan politik secular Machiavellianism yang diamalkan oleh UMNO yang halal haram tiada sempadan, matlamat diutamakan!!!

Objektif Video Seks tak sama dengan objektif Sodomy 2!

Objektif video seks adalah untuk menjahanamkan nama Anwar, sekaligus melumpuhkan PR. Video seks tidak akan masuk mahkamah sebagaimana sodomy 2, tetapi untuk diputar lagi dan lagi oleh media massa BN untuk memburukkan nama Anwar, melahirkan dan menguatkan persepsi kepada rakyat bahawa Anwar tak bermoral. Itu saja.

Matlamatnya seperti memukul kepala ular!!!

NAMUN saya yakin, isu video seks ini akan menjadi senjata makan tuan.

Isu Kalimah Allah dan Al-Kitab yang direkacipta oleh UMNOBN, bakal melihat musibabnya di Sarawak!

DAN saya cukup yakin, PR sudah bersedia dan ikatan semakin kukuh HATTA tanpa peranan Anwar. Anwar telah berjaya 'mengikat kuat' komponen PR yang tanpanya, akan terus terikat.

PR sudah bersedia tanpa Anwar!

Namun, saya amat yakin, tamat PR Sarawak, Anwar akan memulakan atur gerak yang lebih agresif, bukan lagi taktik bertahan tapi taktik menyerang!

DAN SEMEMANGNYA, INILAH MASA TERBAIK UNTUK ANWAR, MEMERAH 100% TENAGA DAN AKAL YANG ADA!!! INILAH MASANYA, ANWAR!
11:20 PM

pakbelalang said...

Acid splashed on another victim


KUALA LUMPUR: Acid splashers have claimed another victim: a woman in Mantin, Seremban, in what could be a copycat case.

It was learnt that the 27-year-old woman and her 18-year-old niece were on a motorcycle returning home to Batu Lima from Jalan Mantin around 9pm on Saturday when two men on another motorcycle splashed the burning liquid on them and sped off.

comment:

Orang yang melakukan perbuatan ini jika dapat di tangkap hukumannya mesti digantung sampai mati. Pihak kerajaan patut mengambil perhatian serious tentang hal ini dan perlu melihat semula undang-undang yang sedia ada.
1:10 AM


A KADIR JASIN said...

Xriong

Pembahas OKJ dan Ex-Riong,

1. Saya kenal secara peribadi dengan Anwar sebaik saja dia masuk Umno pada tahun 1982. Secara peribadi saya masih bersahabat dengan beliau. Itu pendirian saya. Tak tahulah kalau Anwar berasa yang sama. Memang betul, saya dan kawan-kawan yang disebutkan oleh Ex-Riong kerap berjumpa Anwar. Tetapi ini adalah kerana kedudukan Anwar dalam Umno dan kerajaan;

2. Saya tidak mahu mengadili sesiapa. Siapalah saya. Tetapi apabila Anwar dibicarakan pada kali pertama dan didapati bersalah, saya terpaksa menerima keputusan mahkamah sebagai mutakhir. Lagipun Anwar diberi peluang membela diri dengan bantuan para peguam yang ternama. Namun saya berbeza pendapat dengan kepemimpinan Umno dan kerajaan mengenai apa yang perlu dilakukan dengan Anwar setelah dia dipenjarakan. Saya berpegang kepada pendapat Anwar dibicarakan dan didapati bersalah. I would like to leave it at that;

3. Saya tidak menafikan yang ketika Anwar dan Dr Mahathir intim, saya juga rapat
dengan Anwar. Saya melihat betapa “smooth” Anwar mengambil hati Dr Mahathir dan sesiapa sahaja yang pada pandangannya berguna kepada kerjaya politiknya. Saya ada memberi “nasihat” kepada beliau mengenai perhubungannya dengan Dr Mahathir dan saya juga “mengingatkan” Dr Mahathir mengenai tindak-tanduk para penyokong Anwar. Tetapi rasa-rasanya tidak dihiraukan oleh mereka kerana bulan
madu mereka terlalu manis;

4. Tetapi saya bukanlah dalam kelompok atau dari kalangan yang terlalu mesra atau diyakini oleh Anwar hingga terbabit dengan kegiatan atau urusan peribadi beliau. Saya rasa perhubungan saya dengannya lebih “rasmi/official” dan profesional. Ini mungkin kerana saya seusia dengannya dan dia berasa saya terlalu rapat dengan Dr Mahathir dan Tun Daim Zainuddin.

5. Di kalangan wartawan dan penggiat media, Anwar lebih rapat dengan Nazri
Abdullah (Berita Harian), Johan Jaaffar (Utusan) dan Yunus Said (TV3). Pendirian saya adalah saya tidak akan mengambil atau menerima arahan Anwar jika tidak selari dengan arahan dan pendirian Dr Mahathir;

6. Tetapi selepas Anwar dibebaskan, saya berpendirian bahawa beliau masih mempunyai pengaruh dan boleh memikat penyokong baru yang masih muda ketika kes liwat pertama dibicarakan. Di Malaysia, fanatisme politik kepartian dan ketaasuban kepada personaliti masih mendalam. Inilah yang diperalatkan oleh Anwar untuk terus berguna.

7. Mengenai kritikan saya terhadap pemerintah, saya rasa adalah hak dan kewajipan kita mengingatkan para pembesar yang kita undi tentang tanggungjawab, tingkah
laku dan tindak-tanduk mereka. Saya tidak benci dan saya tidak cinta kepada sesiapa. Demokrasi bukan mengenai cinta dan benci, tetapi mengenai hak kita memilih kepemimpinan yang terbaik, yang peka kepada kebajikan kita semua.
8. Terima kasih.
9:23 AM


A KADIR JASIN said...

Sdr OKJ (Orang Kampung Je) tapi cukup arif hal perubatan. Rasa saya, Sdr OKJ adalah Orang Kampung Je yang berpendidikan perubatan.

Seorang profesor psikologi dari Amerika Syarikat yang saya temui dalam lawatannya ke Kuala Lumpur sepelas Anwar dibebaskan beberapa tahun lalu berkata Anwar mempamerkan ciri "narcissist".
Dia ke sini untuk membuat psychological profile beberapa orang penting di Malaysia. Saya tidak pasti kalau Anwar di antaranya.

Saya harap Sdr (Dr?) OKJ boleh memberi penjalan mengenai "narcissism" dan ciri-ciri psikologi lain yang membuatkan seseorang itu sesuai atau tidak sesuai memimpin.
Terima kasih.
10:18 AM

mad said...

saya pengundi sarawak sudah sedia meluahkan geram saya pada kerajaan bn (barang naik..lagi...dan lagi...dan lagi..)memang benar undi saya cuma satu dan tak mungkin akan memberi perubahan, tapi saya berpuas hati dgn undian menentang kerajaan zalim
11:47 AM

Competente said...

Datuk,

Saya amat bersetuju dengan pendirian Datuk.

Menegur dan memberi komen bukan bermakna benci. Apabila seorang bapa menegur anak kerana kesilapan anaknya; adakah bermakna bapa itu bencikan anaknya? Dalam kes kita hari ini, apabila rakyat nampak ada perkara yang tidak berapa kena yang dilakukan oleh para pemimpin, adakah rakyat itu salah? Saya umpamakan rakyat sebagai bapa kerana rakyat yang mengundi pemimpin (bukan pemimpin mengundi rakyat).

Masa depan negara ini adalah masa depan kita dan anak-anak kita. Jika kita lihat ada pemimpin yang lebih menjaga kepentingan diri dari menjaga kepentingan rakyat; adalah menjadi kewajipan kita untuk menegur agar kesinambungan negara ini berterusan.

Kita tidak mahu di suatu masa nanti, ada pihak luar yang akan mengambil peluang diatas kesusahan rakyat dan masuk untuk menghancurkan negara ini.

Apabila pemimpin Libya tidak pandai menjaga rakyatnya, rakyat memberontak dan terjadi kekecohan. Hasilnya Amerika dan Nato datang dan membedal kedua-duanya.

Apabila pemimpin Iraq tidak pandai menjaga hati rakyat, rakyat memberontak dan membantu Amerika untuk menjajah negara mereka sendiri.
2:17 PM

ab said...

Salam Dato,

Ni saya nak komen bab video `lucah'......tak lucah punnnn!

HUKUM,HAKIM dan HOOHAAHOOHAA

HUKUM...

Hakim dunia nak periksa `bukti' dari kedua pihak,kena tuduh dan yang menuduh...

Penghakiman islam untuk kesahihan kejadian, seperti didalam isu ini ialah mengenai pengunaan bahan images,audio,data,tulisan dll...

ISLAM semasa rasulullah dulu tiada teknologi imaging,audio, data dan teks seperti sekarang, TETAPI ISLAM itu ugama sepanjang zaman dan tetap tujuannya didalam kehidupan manusia didunia dan akhirat.....

Terdapat ramai ahli fikir,ahli hukum,ahli ugama dll dalam hal ehwal islam...

TETAPI,

SAYA MUSKYIL kenapa masih tiada
fatwa khusus tentang pengunaan teknologi teknologi baru ini didalam menentukan kesahihan maklumat/bukti sebarang kejadian yang melibatkan kecurian, pembunuhan ,khalwat,zina,penderaan dll...

APAKATA NANTI kalau orang dok `beromen sakan' kat angkasa,orang buang manusia hidup hidup dari kapal angkasa (hukum buang luar bumi!),menikah kat stesyen angkasa,hantar embryo sejuk dan dibesarkan diplanet lain 10-20 tahun kemudian, dll.... MESTI TIADA HUKUM dalam islam dulu kala, tetapi kena lah buat hukum macam cara sembahyang di angkasa lepas....

ITU semua tanggungjawap ahli ahli ugama yang arif dibidang tersebut...



HAKIM...

Hakim adalah dikalangan manusia yang tiggi darjatnya,dan juga tanggungjawapnya.

Perihal cerita video clip lucah ni (yang SAYA TENGUK TAK LUCAH pun!),
apa kata kita semua tunggu keputusan hakim kerana mereka lebih baik dari kita... JANGAN IKUT MACAM orang itali, dah berpuah puak teruk, tapi dia punya bos puas rasa sedap sedap punya..hampa keriau pi laa, dia dok sedaaaapppp....

HOOHAHOHA...

Videoclip tu di tunjukan adalah hampir 2 minit.

Mana punya video ni?,samaka video yang kat polis tu?,macamana kandungan lain lain?, ada kah video ni cuma had 1 minit 47 saat tu saja?, dan macam macam soalan lagi....

YANG SAYA HERAN betui ialah kenapa rioh rendah repot sana repor sini kata itu bukan DSAI?? kalau dah bukan DSAI rilex laa bros!!

SETAKAT INI ada tak ada pulak repot kata itu DSAI lelaki dalam videoclip itu?

LEBIH BAIK REPOT jam hilang...

MASS HYTERIA ini betul betul sedang berlaku sekarang dimalaysia

Abu Bakar Ab Rahman
2:20 PM

OKJ said...

Salam DAKJ

Terima kasih kerana Dato’ dapat berterus terang secara jujur kepada semua pembaca blog Dato’. Inilah sifat terpuji yg patut dicontohi. Janganlah Dato’ ambil hati sebab sedangkan sepandai-pandai Tun Dr Mahathir pun, boleh tertipu dan ditipu selama 18 tahun, inikan pula kita insan biasa. Tahniah Dato’. Cuma yg sedihnya, masih ada lagi yang kena tipu sampai hari ini dan masih tak tahu dirinya ditipu.
Sedih ! Sedih! Sedih betul rasanya!!!!

Berkenaan, personality disorder, kalau mengikut DSM IV-TR, ia boleh dibahagi kepada 3 kluster iaitu bahasa melayunya 3P - kluster pelik, kluster perasan dan kluster penakut. Narcissistic ini dimasukkan dalam kluster B iaitu jenis orang PERASAN.
Bila didiagnosed seseorang sebagai mempunyai personality disorder, maksudnya beliau bukan lagi normal dan memerlukan rawatan doktor pakar sakit jiwalah tu. Nak jaga ‘barang’ sendiri pun tak boleh dan tak berdisiplin, inikan nak pimpin orang lain. Adakah itu maksud tersirat yg nak diberitahu oleh Professor tu ke Dato’? Sama-sama kita renungkan. Sekian TQ.
9:23 PM

Anonymous said...

Tak ada yang pick-up berita SPRM vs orang terjun bangunan part 2?

Nama MAlaysia masyhur lagi...

Fed Up
1:55 AM

saji said...

Salam Dakj

"Saya (Dakj)mungkin silap (besar) kalau saya katakan bahawa kepemimpinan pusat yang dipelopori Umno lebih mudah atau lebih suka bekerjasama dengan DAP di Pulau Pinang daripada dengan PKR di Selangor dan dengan Pas di Kelantan dan Kedah.
Kalau tanggapan saya ini betul atau ada sedikit kebenaran, saya takut (amat takut) iaitu yang akan kerugian adalah orang Melayu yang berupa kaum majoriti di Kedah dan Kelantan.
Hatta di Selangor yang kaya itu pun, nasib orang Melayu mungkin tidak terbela kalau permusuhan antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri menular dan merebak ke dalam arena ekonomi dan pembangunan."

Bagi saya, bukan sangat pemimpinan pusat yang dipelopori Umno lebih mudah atau lebih suka bekerjasama dengan DAP di Pulau Pinang daripada dengan PKR di Selangor dan dengan Pas di Kelantan dan Kedah seperti yang Dato' katakan di atas, tetapi para pemimin UMNO tahu sangat orang Melayu mudah mereka gula2kan, perbodoh2kan dan perdayakan diambang PRU nanti. Sebaliknya tidak bagi kaum Cina, khasnya. Kesian Melayu
8:05 AM


A KADIR JASIN said...

Sdr Fedup, berkata: "Tak ada yang pick-up berita SPRM vs orang terjun bangunan part 2?

Nama MAlaysia masyhur lagi.."

Saya cadangkan agar diadakan Suruhanjaya atau badan khas menyiasat semua kes mati dalam tahanan, termasuk mati jatuh bangunan ketika disiasat.
Mengapa harus dihadkan dan diberi keistimewaan kepada mendiang Teoh Beng Huat saja?

Nyawa orang lain -- Melayu, India, Orang Asli, Iban dan Kadazan -- yang mati dalam tahanan atau jatuh bangunan ketika disiasat juga berharga.

Selective investigation by a Royal Commission is unfair and goes against the very foundation of justice and equality before the law.

Kalau betul-betul amalkan 1Malaysia, ayuh kita berlaku adil dan seksama kepada semua tak kira bangsa, pangkat dan kedudukan.

Terima kasih.
10:58 AM

SANG ALGOJO said...

Apa yang menjadi tanda-tanya pada saya ialah adakah kita cukup memahami apa itu perubahan yang sedang berlaku di sekeliling kita ini? Kalau masih kelabu bagaimana hendak diuruskan perubahan, inilah yang sebenarnya menyulitkan keadaan dan membuatkan kita tidak terarah.

Mungkin saya salah pada tafsiran ini. Nampaknya mengapa harus kita takut pada diri kita sehingga seolah-olah kita sampai pada satu ketika yang membuat kita keterlaluan atau overprotecting over the Malay. Kita yang menghambat kepada kebangunan Melayu bukannya orang lain. Secara tidak sedar kita yang menjumudkan semula Melayu itu.

Kita rasakan seolah dinamisme Melayu yang sedang digelorakan itu seperti satu resipi vogue sedangkan ianya tidak. Janganlah kita terlalu bersandarkan kepada nostalgia sedangkan kita di depani pada sesuatu yang kita masih kelabu dan teraba-raba.

Inilah akibatnya apabila tamadun kita yang lebih bercirikan cut and phase. Perlu di dalam keadaan segera pada politik era moden ini perkara yang memual disanggah sama sekali. Katun-katun politik yang menyusahkan rakyat tanpa mengira parti dinyahkan terus. Mengapa rakyat masih memaksa diri mereka untuk melayani kerenah yang sama sekali tidak menguntung semua.

Dah sampai masa untuk rakyat memilih mereka yang beretika. Cukuplah dengan wayang-wayang politik, enough is enough from the elderly sehingga ketermuda politicians, yang membebankan kita, its time for your exit......
1:32 PM

Anonymous said...

Tok, saya setuju dengan media massa, khasnya yang bebas macam blog Datuk ini, jadi mahkamah pendapat umum (court of public opinion) untuk siasat dan bicara pemimpin dan orang-orang yang berangan-angan nak jadi pemimpin.

Saya baca dalam Internet di negeri kafir yang tak akui peranan ugama dalam pentadbiran pun depa tangkap orang yang cari jalang.

By JAYMES SONG, Associated Press Jaymes Song, Associated Press – 2 hrs 1 min ago

HONOLULU – One of President Barack Obama's close friends has been arrested in Honolulu on suspicion of soliciting a prostitute.

Robert "Bobby" Titcomb was one of four men arrested in an undercover sting operation late Monday and later released on $500 bail, according to Honolulu police.

Honolulu ni dalam Amerika yang tak akui peranan agama, tapi di situ pun kalau pi dok cari jalang kena tangkap juga.

Di Italy PM dia Silvio Berlusconi kena charge pasai beli seks dari gadis bawah umur.

Milan, April 6 (IANS/AKI) Italian Prime Minister Silvio Berlusconi's trial on charges that he paid for sex with an underage Moroccon dancer was adjourned shortly after it opened in a court here Wednesday.

The court proceedings lasted for about 10 minutes. The three presiding judges had just enough time to hear Berlusconi's legal team request that the case be transferred to a special tribunal for ministers. Berlusconi did not attend it.

The trial is scheduled to resume May 31.

Berlusconi is accused of paying for sex last year with Moroccan exotic dancer Karima el Mahroug, nicknamed 'Ruby the Heart-Stealer', when she was 17 years old.

Tok,kalu di negari kafir yang amalkan sistem moral yang berlainan dengan kita pun cekop geng-geng rayap ni Tok, takkan kita di "Negera Islam" nak diam? Lawak la tok. Jadi tak kiralah sapa dalam video tu, kita kena siasat dan ambil tindakan pasai pelacoran di Malaysia haram Tok. Tak payahlah buang duit buat RCI. Polis boleh siasat bawah akta cegah maksiat dan pelacoran. Orang politik ka, peniaga ayam ka, sama saja. Jangan dok fikir konspirasi politik saja.

Kamjat Penang.
3:43 PM

husin syedmohamad said...

Datuk,
1/ Betul pandangan Datuk , ramai pengundi bandar/sub bandar akan mengundi PR bukan kerana percaya kepada PR tetapi mengharapkan ada pembangkang untuk " check and balance". Mereka kurang yakin kepada BN atau PR untuk mentadbir negara dengan telus dan adil. Mereka juga percaya dalam masa terdkat BN akan terus memerintah.
2/ Sebagai parti yang memrintah, wajar perhatian lebih diberikan kepada BN , khususnya UMNO kerana dasar dan pelaksanaan dasar memberi kesan kepada kita dan anak cucu kita nanti.
3/ Artikel Datuk dalam Malaysian Business , banyak merungkaikan apa yang berlaku. Ia menakutkan saya sebagai orang Melayu. Artikel dalam keluaran April 1st, satu artikel yang menarik. Adakah dalam artikel itu satu " exception" atau sebenarnya adalah " rules" .
10:52 PM

Anonymous said...

Dato,

Saya merujuk kepada artikel Dato ini,

Mandat 2/3 layak diterima oleh BN sekiranya kadar korupsi adalah terkawal (rendah) dan pemerintahan yang ditunjukkan adalah baik (compentant)yang boleh membawa rakyat hidup dengan lebih baik.

Saya rasa pengundi terutamanya di bandar semakin matang, ramai pengundi yang bukannya semata-mata hendak menyokong pembangkang tapi hendak mewujudkan "check and balance" supaya apa-apa yang tidak kena dalam pemerintahan dapat disuarakan dengan lebih berkesan.

Parti pembangkang yang kuat di negara kita adalah DAP dan PAS. PKR masih lemah dan baru.

Kesediaan parti pembangkang untuk perintah negara kita boleh disoalkan terumanya PKR.

Saya tidak berapa yakin parti pembangkang bersedia untuk perintah negara, mungkin baik diperingkat negeri.

Sebaik-baiknya BN dapat diperintah tetapi pembangkang ditambahkan lagi di Parlimen. Sekarang ini 2/3 majoriti tidak sesuai lagi melihat kepada keadaan semasa.

Orang KL
9:11 AM

Anonymous said...

DAKJ,

Bila forwarding agent mengamuk bila dapat tahu pegawai berkenaan meninggal, ini bagi saya menunjukkan arwah Sarbani adalah seorang yang jujur.

Jika makan duit, tentunya forwarding agent tidak akan kesah kerana mereka hanya perlu cari kaki yang baru.

DAKJ, jangan nanti jika sekalipun ada suruhanjaya, tup tup keluar rumusan "bunuh diri tidak, dibunuh pun tidak".

Tenat dah negara kita ni.

Fed Up
11:10 AM


mad said...

negara ini akan benar-benar makmur dan maju apabila parti pr dan bn bergilir-gilir menjadi pemerintah. kalau tak percaya bagilah peluang kepada pr untuk memerintah satu atau dua penggal dan kita tengok perubahan drastik, terutama isu membasmi rasuah. bukan seperti omongan kosong seperti sekarang ini yg nyata ikan-ikan kecil saja yg ditangkap. tapi adakah pemimpin-pemimpin (bn khasnya) berani menghadapi perubahan ini, saya rasa para pembahas tahu jawapannya. inilah yg paling ditakuti mereka. rakyat harus berani membuat perubahan kerana rakyat tiada apa yg perlu ditakutkan, tidak seperti pemimpin-pemimpin atasan yg ada sekarang. beranilah berubah demi masa depan anak-anak kita.
11:11 AM

Anonymous said...

Salam Dato,

Nampak tajuk macam fair enough, namun jika di kaji adalah di ragui kerana rakyat atau pengundi tidak di benarkan mendapat maklumat secukupnya dari media cetak mahu pun elektronik. Kedua-dua medium ini di monopoli oleh media perdana yang di kuasai oleh umnobn.

Ini yang dikatakan peratuan dan undang-undang yang memihak kepada satu pihak sahaja.

Mana keadilannya Dato?

Drp; Mie
4:35 PM

Anonymous said...

Tuan2 yg dihormati

sejak akhir-akhir ni saya kalo boleh tak mau sibuk2 masuk campoq hal2 berkaitan video ni.

yelah, walaupun video tu tulin orangnya belom tentu lagi. nak keluar video muka saya ka, muka tuan ka bukan mustahil. masa saya sekolah dulu ada sorang senior tu muka sebijik cam muka saya. bentuk badan pun sama, cuma saiz jer lain sebab saya muda 2 tahun dari dia.

bagi sayalah, kalaulah betul2 nak 'amar makruf nahi munkar' kan ke elok masa depa tengah projek tu kita serbu. tangkap. ala tangkap basah macam yg kita duk buat kat orang kebanyakan tu, sasah sangat ka?

haaa, masa tu memang tak boleh nak kata apa lagi. kan ker bagus.

tak perlulah nak tubuh RCI ker, nak sumpah junjung quran ker, nak apa2 ker.

ada saksi 4 mata labih senang, lagi bagus. bawak la imam masjid negara ka, tok mudfti ka masa serbuan.

la ni, semua org kata dia betui, org lain tak betui.

saya tak berani nak campoq. nanti tak pasal2 kalau tuduhan tak betul kita kena timpa gempa bumi ka, tsunami ka.

awat?tak percaya? Allah punya kuasa semua boleh jadi. KUN FA YAKUN

JJ
4:59 PM

Anonymous said...

Terciptakah “Fenomena Tsunami Politik Sarawak 2011” ? Itukah kegusaran PRU13?

Rakyat Sarawak sudah merdika 48 tahun .... takkanlah tahap kematangan politik demokrasi masih rendah seperti rakyat negara2 diperintah oleh diktator dunia... boleh dijual beli / dirasuahkan dengan harga yang murah melalui budaya POLITIK WANG BN?

Siapakah yang menjadikan mereka melarat & terpinggir dari arus kemajuan selama 48 tahun? Sedangkan kekayaan Bumi Kenyalang amat besar.. kemana perginya hasil mahsul komoditi balak, perladangan, perdagangan, industry, perlombongan termasuk royalti minyak negeri Sarawak?

Sudah tiba rakyat Sarawak buka mata dan minda merdika..... kembalikan hak milik rakyat asal ... jangan biarkan diri kita' ditipu berkali2 oleh orang yang sama, TAIB MAhMUD & the BN gang. ... inilah peluang & masa untuk buat PERUBAHAN POLITIK ... wahai rakyat Sarawak yang tercinta!

UBAH!... rakyat Sarawak buktikan TSUNAMI POLITIK SARAWAK pada PRN Sarawak ke 10 pada 16 April 2011 ini! Undilah Calun2 PR untuk PERUBAHAN secara demokratik dan bermaruah!

“SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM SEHINGGA MEREKA MENGUBAH NASIB DIRI MEREKA SENDIRI”
[ Surah Ar-R’ad: 11]

Kenyalang
10:36 PM


SUMBER : KOMEN MEDIA BARU @ A KADIR JASIN BLOG////

No comments:

Kekalkan Dominasi Pemerintahan Islam Malaysia

(Ikhtibar dan Ikhtiar) Dominasi pemerintahan Islam wajib dikekalkan di Malaysia. UMNO@Barisan Nasional. Selagi kepemimpinan UMNO yg mendo...