Tuesday, April 12, 2011

SUMBER INSPIRASI ORANG MELAYU

بسالله الر م حمن الر حيم


Sumber inspirasi orang Melayu

Blog kini memonopoli jaringan informasi yang berkomunikasi dengan kecepatan pembentukan idea individu tentang pelbagai maklumat tanpa had yang menguasai isu isu sosio budaya dan kehidupan masyarakat diseluruh pelusuk dunia yang tersedia melalui pautan sumber teknologi Internet yang jelas menjadi dominan tanpa had dan sempadan dalam jatidri manusia menuju modenisasi dan sumber teknologi dipacu dan diterokai tanpa henti .

Kebolehan dan kecepatan dalam menguasai sumber maklumat telah melebarkan informasi yang jelas memberikan impak besar terhadap minda orang Melayu dan pasti akan meningkatan entiti Melayu untuk terus maju dan berdayasaing disegi sosio budaya  dan perpaduan bangsa .

Keujudan Blog perlu diberikan kefahaman yang mendalam samada kita mahu menyertainya atau terus ditinggalkan . Memahami keupayaan dan gelombang yang ditebarkan , maklumat dan informasi melalui media baru ini telah menggamit perkembangan secara maksimum dalam menyalurkan maklumat tanpa batas seterusnya menggempur perubahan tentang bentuk dan kandungan serta membolehkan keinginan untuk diterima dan disampaikan melalui perkongsian secara total .

Peluang ini telah merubah keupayaan masyarakat menilai kebolehpercayaan maklumat , kerana ianya terangkum dengan maklumat individualistic yang makin melebar dan membentuk koloni yang tersendiri . Impak besar yang dicetuskan dalam blogsphere boleh dijadikan inspirasi memupukan jatidiri bangsa Melayu untuk melangkah lebeh jauh mendominasi persekitarannya .







KEKENTALAN ( 2 ) TOKOH MUDA INI MEMBENTUR RUANG KEPEMIMPINAN  DAN MEMUNGKINKAN PERUBAHAN BESAR ENTITI BANGSA MELAYU JIKA KITA MAMPU MEMAHAMKAN KEUNGGULAN JAJARAN YANG DITERJEMAHKAN DIPERSEKITARANYA . CUMA SEGELINTIR PEMUKA YANG DURJA MEMINGGIRKAN  UPAYA DAN MELEMASKAN  MEREKA .


Isu isu yang ditandai merungkaikan  kepelbagaian  saran serta kritik dengan kepelbagaian kiasan yang menujah minda  menilai sejarah  dan budayawan. Peradaban digugah , budaya diratah , malah ada yang parah menggilai serakah mengaibkan  idola  dalam mendemokrasikan kata kata mengikut rentak dan seni yang  tersendiri . Apapun semua itu adalah ragam wacana media bebas yang semakin kental membumikan minda penjarah . Namun masih ada yang gagah menggilai aksara sejarahwan dan menilai kosa kata indah yang terluah dan membenak minda pemimpin pemimpin muda untuk mengamati gerak geri  pendemokarasi sejati . Merincikan noktah bukan jalan yang mudah jika kosa kata dan aksara tidak dipadukan dengan keletah , fitnah dan menjejaki  kebetahan nukilan memanggil  kehadiran pelayar berbayar .

Jesteru titik tolak untuk merincikan semi terus maju kedepan  , kegiuran peradaban diselangi  penjarahan  segelintir komentar yang mendepangkan tangan dijalanan . Kemungkinan memang sudah diyakinkan komentar itu akan terpapar jesteru kebarangkalian  bisa  menentang petualang yang datang untuk sama sama menghadapi hidangan .  Kesantaian ruang media dan jajaran terbentang membolihkan pencinta kedamaian  dengan kepelbagaian rencam membubuhi  ikutan atau ideology kebersamaan .  Tidak kurang juga yang berani lantang menerjah  akal budi kemanusiaan , sisi kemaluan serta jisim keagamaan  , diterjah tanpa  rasa bersalahan dengan keujudan dan fitrah kemanusiaan.

Seandainya kalian patuhi  kerukunan hidup dalam kemasyarakatan , kupasan ini hanya untuk nilai timbang  memikuli beban kebersamaan minda seorang pejuang.  Biarkan petualang itu tergamam dan bungkam  ketirisan dan keterangkuman  tujahan ,  dengarkanlah langkah langkah yang datang ini untuk kalian jejaki dan suluhi agar nanti kalian tidak akan terus  terobsessi  dengan kesenian dan keluhuran budi menghamburkan misteri yang tersembunyi.

Kugamit kalian kesini bukan untuk merincikan semi , tapi demi  kemandirian kalian mengurangkan kelelahan diri  yang pasti kalian sendiri tidak merasainya tanpa simpati akan keluhuran budi ,  hadirkan diri  kalian  untuk menyelidiki dan memahaminya sendiri . 

Jejakku masih baru disini  dan pasti  ada permulaan yang lebih seni jika  jajaran ini  diselami dengan hatibudi  untuk mengenali  jisim  kemanusiaan sejati.  

Kelazatan hidup menujah  keberuntungan kemanusiaan tidak bisa digapai jesteru  dangkalnya AKAL , kebejatan dijalanan menerjah wajah wajah kemanusiaan jesteru  hilangnya rasa MALU , keghairahan memunggah harta dunia  disebabkan kealpaan manusia  mengolah AGAMA . Ini lah rencam yang sebenarnya , kenapa kita harus mengemudikan daya usaha dalam mengharungi waktu dalam perjalanan yang kita sendiri  masih keliru . Jesteru gunakanlah akalmu ,  persiapilah langkah malumu , pelajarilah jisim agamamu.

Soalnya , adakah ILMU  mesti diburu , dipelajari  tanpa sisi sang guru ? Apakah mungkin salah kita tidak mahu berusaha kearah itu atau salahkah asuhan ayah dan ibu yang gagal membungkusi Ilmu  untuk kita mendepani waktu ? Kebersamaan kalian untuk menukilkan jawaban dan kebarangkalian bisa merungkaikan sisi sisi yang tersembunyi  , biasakan diri dan  dengan senang hati menandai  kosa kata sejati  dikomentar yang menanti kalian isi .

No comments:

Kekalkan Dominasi Pemerintahan Islam Malaysia

(Ikhtibar dan Ikhtiar) Dominasi pemerintahan Islam wajib dikekalkan di Malaysia. UMNO@Barisan Nasional. Selagi kepemimpinan UMNO yg mendo...