bicara leluhur suku jawa


Perkembangan sejarah dua suku bangsa dari suku keturunan Jawa dan Melayu yang mempunyai  dominasi kuasa politik dan dagangan ekonomi serta populasi yang  besar di Indonesia dan Malaysia .
 Bangsa ( suku kaum )  Jawa di Indonesia dan Bangsa ( suku kaum ) Melayu di Malaysia, dikatakan merupakan  inti dari dunia Melayu yang dipisahkan lautan ( Laut Jawa ) merupakan catatan sejarah yang AKAN terus diperdebatkan dalam pengasimilasian hidup melalui peradaban yang sama yang menjurus tegaknya Islam sebagai agama yang dianuti dan kuasa politik serta jalan dagangan ekonomi di Nusantara .
Catatan sejarah  yang diketengahkan memberi penjelasan tentang sejarah yang saling bertindih tentang identiti budaya  ( bahasa )  budaya sejak lama dulu sebelum kedatangan bangsa Eropa. Kedua bangsa dengan suku kaum yang bercampur aduk adalah sebahagian komuniti besar sebelum kedatangan orang Eropa ditanah yang dipanggil “ Tanah dibawah angin (Bayu) .  Pejelajahan bangsa Eropah ke kawasan ini mengakibatkan  perluasan budaya kuasa baru yang memonopoli  wilayah mengakibatkan pemisahan daerah daerah kuasa yang dimiliki kedua bangsa besar ini .
ORANG MELAYU ( MALAYA + SUMATERA)  MALAYSIA DAN ORANG JAWA (PULAU JAWA ) DI INDONESIA ADALAH BANGSA YANG DOMINAN.  MERUNGKAI LOGIKA BAHAWA  MALAYSIA DAN INDONESIA MERUPAKAN INTIPATI DARI WADAH DUNIA MELAYU . JADI LOGIKNYA DUNIA ORANG JAWA ITU DIMANA  ?
RELEVEN ATAU TIDAK  SEJARAH YANG DI JARAH BANGSA EROPAH . PERTINDIHAN DUA IDENTITI BUDAYA MELAYU DAN BUDAYA  JAWA SEBELUM KEDATANGAN BANGSA EROPAH YANG MEMBENTUK KOLONISASI MEREKA TERHADAP MINDA DUA JIWA BANGSA INI NYATA TELAH MENGGUSURKAN IDENTITI BANGSA JAWA SECARA PERLAHAN DAN MENDEPANI KEUTUHAN BUDAYA BANGSA MELAYU .
ADAKAH ORANG JAWA TIDAK MAMPU BANGKIT MENEGAKAN KEBENARAN SEJARAH ITU DENGAN DOMINASI DAN JATIDIRI MEREKA SEBAGAI BANGSA YANG DOMINAN TAPI DIASIMILASIKAN  AGAR  PUPUS SEDIKIT DEMI SEDIKIT.
ADAKAH INI SUATU KEBETULAN ATAU MEMANG KEBODOHAN MINDA BANGSA JAWA DAN PEJUANG YANG DIAGUNG AGUNGKAN TANPA KEINSAFAN JIWA DISETIAP BENAK FIKIRAN ORANG JAWA ITU SENDIRI .
BUKTINYA BAHASA MELAYU DAN INDONESIA ITU SAMA ACUANNYA . MANAKALA BAHASA JAWA TIDAK PUNYA TEMPAT DALAM NEGARANYA SENDIRI . APAKAH HADININGRAT TIDAK PUNYA KEDERAT  ?
stage ( 1 ) Adakah Kolaborasi penjajahan dibudidayakan semata mata untuk menghalalkan yang mutlak disisi hak dan kebebasan bangsa Jawa ?

Comments

Anonymous said…
suku jawa saripati dari keturunan melayu-melayu purba,melayu-melayu purba banyak mempunyai dialek yang brrbeda satu sama lain tapi dalam bahasa melayu juga,jadi suku jawa mempunyai tempat dalam dunia melayu karna pengaruh yang kuat terhadap hindu dikuatkan lagi dengan ikatan pernikahan dengan raja serta penyebar ugama hindu dari india pada zaman dahulu kala..jadi mereka membina koloni tersendiri dan berkuasa tidak seberapa dan terhad,jadi tidak mampu untuk mereka pengaruhi induk mereka sendiri iatu bangsa melayu seluruh nusantara,mereka umpama kaduk naik junjung,jadi x hairanlah bagaimana mereka terpaksa dan menebalkan muka mereka sendiri dengan mengunakan bahasa ibunda mereka sendiri yaitu bahasa melayu sebagai bahasa rasmi indon pada hari ini,sebenarnya mereka terbawa-bawa kenangan lama sewaktu era pemerintahan keturunan majapahit yang x seberapa itu,hingga saat ini masih x mampu untuk menjawakan adik beradiknya melayu,kerana malu,mereka tidak mengaku bahawa mereka melayu,mereka penuh hasad dengki hingga kini negaranya masih tercorot mundur...kembali ke pengkal jalan wahai anak melayu yaitu jawa,terima hakikat bahawa tiada melayu tiadaah jawa,semua melayu akui yang jawa paling tercorot dan mundur,bangkitlah..ikutlah seperti datuk nenekmu yang maju..yaitu..MELAYU...
wadironi said…
Salam , terima kasih atas kesudian merafakan saran dan kosakata mu tanpa keberanian tegak mendongak ,berteriak dibalik tabir dan ketakutan itu bukan pekerti si Jawa , malah Jawa/Melayu yg membudidayakan keagungan dalam mengasimilasikan hamparan sang pencipta alam... Keserakahan memang jatah yg diselindungi dgn wajah wajah yg gagah dgn kekuasaan serta terjahan minda tanpa memungkiri peradaban dan tradisi kemuliaannya. Suku Jawa adalah punca segala perkara yang membawa dunia melihat wajahnya ..pengasimilasian itu telah menjadi wajah dan perilaku , semata mata mengembangkan kemutlakan adab dan keluhuran Islam ...Andai saja bukan kebodohan si Jawa mendukung kejawennya pasti Jawa mampu gagah mendepangkan kelestarian jiwanya ..Natijahnya Jawa itu Melayu yg hadir membentur semua perilaku dan menjelajah seantero dunianya ...DUNIA MELAYU adalah milik jiwa si jawa yg sedia memikul kemurniaan agamanya // Jika Melayu punca segalanya ..pasti kerakusan siRaja tak akan tunduk medepangkan kekuatan Gergasi dunia ...bersyukurlah disebabkan si JAWA menjadi perisai mehalangi sejarah , menidakan kekuasaan yg diterjah ...kini siJawa kembali gagah menggugah dan menerjah nya semula mengingatkan si Pendeta yg masih buta mata memupuk dan menggemgam singgahsana ...Butakah si Melayu yg dulunya Jawa darah dan nalurinya ??? Tanah JAWI menrungkaikan semuanya ...kemungkinan itu pasti kembali menyemarakan semula tradisi kekuatan yg dicernakan melalui asimilasi bangsa mendewakan sang pencipta membungakan minda dan pemikiran mengembangkan jajaran agama ISLAM// Usah terlalu egoistik mengemban kekuatan yg semakin hilang ...jesteru Jawa mendokong dan memuliakan Islam tanpa sempadan lautan dan daratan//

Popular posts from this blog

Penggemar seni suara merbuk /perkutut Thailand/Siam

JUSTLY SHARING

ASAS BERTIKTOK