‘kokutero-ka karano rikuesuto’ mengiringi tsunami

بسم الله الر حمن الر حيم

‘kokutero-ka karano rikuesuto’
Buku itu berjudul Ryuushutsu Kou'an Tero Jyouhou - Zen Deta (Bocoran Maklumat Keselamatan Masyarakat: Semua Data). Ia sarat maklumat (yang seharusnya) rahsia tentang aktiviti antipengganasan di Jepun.
Penerbit buku itu, Dai-San Shokan (DSS), mendapat 114 dokumen daripada laman web pada Oktober 2010. Dokumen-dokumen diduga ialah laporan Biro Keselamatan Awam, Jabatan Polis Metropolitan Tokyo (MPD) mengenai kewujudan masyarakat Muslim di Jepun yang dibuat antara tahun 2004 dengan 2009.
DSS dengan cepat menyunting laporan-laporan itu, menambah kata pengantar dan menerbitkannya dalam sebuah buku pada 29 November 2010.
Mengapa DSS menerbitkan buku setebal 469 halaman itu?
Di tengah redupnya 'Japan Inc' atau ekonomi Jepun, penerbit itu mungkin ingin meraih keuntungan kewangan daripada sesuatu yang menimbulkan tengkarah. Namun, pengarah DSS, Akira Kitagawa, ingin membela umat Islam lewat buku itu.
Beliau menyatakan: 'Tidaklah benar menyifatkan Muslim sebagai pengganas. Dengan berkongsi maklumat itu, kami ingin memberi peluang kepada pembaca melakukan penilaian sendiri.'
Dalam pengantarnya, buku itu bahkan menulis sebuah kritikan: 'Dasar yang merugikan Islam telah dilaksanakan di seluruh Jepun atas nama antipengganasan.'
Agaknya penerbit DSS kurang teliti dalam menyunting isinya. Walaupun DSS dilindungi undang-undang kebebasan bersuara dan penerbitan, bukunya memuatkan profil sejumlah Muslim di Jepun.
Rupanya niat DSS dalam 'membela' Islam kurang mendapat respons positif daripada umat Islam di Jepun, khususnya mereka yang nama-namanya ada dalam buku itu.
Seorang yang profilnya masuk dalam buku itu menuntut DSS di mahkamah wilayah Tokyo. Ia tidak menyukai DSS memuatkan profil tanpa izin, dan ini dapat merugikan keberadaannya di Jepun.
Mahkamah daerah Tokyo kemudian meluluskan tuntutannya, dan meminta DSS menghilangkan 4½ laman yang mengandungi data-data peribadinya.
Setelah kes tersebut, ternyata semakin ramai orang yang menuntut DSS.
Pada 9 Disember 2010 enam orang (seorang Jepun dan lima orang asing yang kesemuanya Muslim) mengeluhkan buruknya prestasi kerajaan dalam merahsiakan data peribadi mereka di Pejabat Penuntut Umum Wilayah Tokyo.
Pada 24 Disember 2010 seramai13 lagi orang menuntut DSS supaya menghentikan pengedaran buku itu. Selain daripada itu mereka juga meminta ganti rugi 42.9 juta yen ($677,300). Tersiarnya data-data peribadi mereka dalam buku itu agak menyulitkan kehidupan di sini.
Selain daripada insiden itu, soalan yang sebenarnya penting ialah: Apakah dokumen-dokumen itu asli?
Setidak-tidaknya ada 21 nama yang dimuatkan dalam buku itu. Seorang di antara mereka menyatakan bahawa di dalamnya ada hasil wawancara ketika dia dimintai keterangan oleh MPD. Itu bermakna sebahagian isinya ialah milik MPD.
MPD, yang kini disorot pelbagai pihak, sangat lambat dalam menanggani kebocoran maklumat itu padahal kerugiannya sudah jelas: Kepercayaan dunia perisikan (intelligence) antarabangsa terhadap kewibawaan penjagaan maklumat oleh MPD semakin berkurang.
MPD sebenarnya sudah mengetahui kebocoran maklumat pada 29 Oktober 2010. Namun, MPD secara hati-hati meneliti satu per satu halamannya, mencocokkan dengan dokumen yang mereka punya sementara waktu MPD hanya menyatakan bahawa kesnya masih dalam penyelidikan.
Namun, selepas didesak ramai pihak, pada 24 Disember 2010 Encik Kenichi Sakurazawa dari MPD meminta maaf kepada masyarakat Jepun atas kebocoran dokumen itu. Beliau menyatakan bahawa sebahagian dokumen itu memanglah milik MPD.
Daripada penyelidikan atas 114 dokumen itu, MPD menemukan sebuah fail yang mengandungi nota peribadi. Fail itu diberi nama kokutero-ka karano rikuesuto (permintaan daripada Biro Anti-Pengganasan Antarabangsa).
Nota peribadi itu, yang lebih mirip sebuah e-mel, juga meminta maklumat tentang pertubuhan Islam di Jepun, termasuk nama-nama masjid, kegiatan masjid dan perayaan-perayaan di kedutaan negara-negara lain di Tokyo.
Fail itu tanpa nama dan tanpa tarikh penulisan. Namun, MPD menyatakan bahawa format e-mel itu mirip tulisan seorang penyelia di MPD.
Siapakah pihak MPD yang sengaja membocorkan maklumat perisikan itu?
Hingga hari ini teka-teki mengenai kebocoran 114 dokumen rahsia itu masih berupa tanda tanya.
Yang jelas, buku terbitan DSS itu sudah tidak boleh dijumpai lagi di kedai-kedai buku besar di Tokyo. Dan, seorang polis berpakaian informal masih tetap berjaga di depan masjid setiap kami solat Jumaat.
Atas nama antipengganasan?
keserakahan dan penganiayaan disebalik sistem demokrasi yang dibanggakan dalam negara maju ini telah membuka minda kita semua , bahawa kehidupan mereka bagai dihujung tanduk dan KINI balasan itu hadir tanpa disedari . Kebesaran Allah tetap AZALI . Jesteru kita mesti lebih cekal mendepani rencam kehidupan didalan negara kita sendiri . Muga Akidah, Syariah dan Akhlak kita akan terus mewarnai sekitarnya dan menjauhi bala atau bencana yang mungkin terjadi . Olih itu kita mesti mengambil Ikhtibar tentang kejadian terbaru ini .


The Canadian Press
Published Friday, Mar. 11, 2011 5:20AM EST
Last updated Friday, Mar. 11, 2011 8:47AM EST
Increase text size  A tsunami watch that was issued for sections of the British Columbia coast following an earthquake in Japan has been elevated to a tsunami advisory.
The advisory covers the north coast and the Haida Gwaii islands, the Bella Bella and Shearwater areas, and Vancouver Island from Cape Scott to Port Renfrew.
More related to this story
The advisory states that the tsunami “could impact marinas and other coastal infrastructure or create strong currents.”
“While we may not see high waves, we always have to be prepared for the possibility that something like could happen,” said Emergency Management British Columbia communications manager Glen Plummer.
The Provincial Emergency Co-ordination Centre is advising local authorities to “immediatel
evacuate marinas, beaches and other areas that are below the normal high tide mark.”
“For starters, I would advise anyone who is in these areas to not go down to the beaches,” said Mr. Plummer, commenting on the almost party atmosphere that has developed during some previous watches and advisories as Vancouver Island residents set up chairs near the beach to wait for a big wave.
“That is where you should not be. You should stay at higher levels and stay away from the water,” he said.
The centre says no other areas of coastal British Columbia are at risk.
A statement issued on behalf of Prime Minister Stephen Harper said government officials are “liaising with authorities in the west coast in order to carefully monitor tsunamis in the Pacific.”
It also offered condolences to those affected by the earthquake and tsunami and said “Canada will stand by the people of Japan during this difficult moment.”
The magnitude-8.9 earthquake and a devastating tsunami across northern Japan early Friday has caused massive destruction and at least 29 deaths.
A tsunami warning has been issued for much of the Pacific Rim, including Hawaii, New Zealand, the entire U.S. western coast, Mexico and Central and South America.
Residents in coastal areas from Hawaii to Guam were ordered to evacuate to shelters and higher ground. In Hawaii's tourist district of Waikiki, visitors were being moved to higher floors of their hotels. Residents were waiting in long lines stocking up on gas, bottled water, canned food and generators.
“We're preparing for the worst and we're praying for the best,” said John Cummings III, spokesman for the Honolulu Department of Emergency Management.
Mr. McCreary said the threat will become clearer when the waves hit Wake Island and Midway.
In the Philippines, officials ordered an evacuation of coastal communities along the country's eastern seaboard.
Australia was not in danger because it was protected by island nations to the north, including Papua New Guinea and the Solomon Islands, that would largely absorb any wave activity, said Chris Ryan, a forecaster at the National Meteorological and Oceanographic Centre, the Australian government agency that monitors the threat.
Tsunami warnings are issued due to the imminent threat of a tsunami.
KEBESARAN ALLAH MUNCUL JUA AKHIRNYA , HADIRNYA MEMBUAT GUNDAH PERSEKITARANNYA , KADA DAN KADAR MELEBIHI JANGKAUAN TEKNOLOGI , MARILAH KITA SYUKURI NIKMAT ILLAHI DAN TERUS CEKALKAN AKIDAH , SYARIAH DAN AKHLAK YANG TERPUJI .
MALAYSIA MASIH DILINDUNGI ..ALHAMDULILLAH.

Comments

Popular posts from this blog

Penggemar seni suara merbuk /perkutut Thailand/Siam

JUSTLY SHARING

ASAS BERTIKTOK