Thursday, February 17, 2011

kebodohan dan keterampilan

  • Semua orang pasti mengalami perjalanan hidup yang tersendiri dan percaturan hidupnya terbingkai pada ruang masa didalam jejak jejak menitipkan usaha dan keberhasilan untuk menambahkan nikmat kehidupan , apalagi persekitaran masyarakat yang senang dengan kekayaan . Jesteru jiwa orang akan terus memandang dan mengira helaian kertas yang dipegang , kekurangan membuatkan orang sering bingkas dengan penasaran kehidupan seharian.
  • Seandainya helaian kertas tidak dapat dipegangnya , usaha terus digarap untuk mendapatkannya dengan pelbagai cara dan jajaran disebalik batas batas yang menghalang halanginya. Pemusatan intergriti diri kearah hidup yang senang dengan kepelbagaian kemewahan sering membuatkan jiwa jiwa terus onar dan celupar menatap dan mengharap runtuhnya adab dan sopan santun kemanusiaan .
  • Apakah disebalik semua keterujaan hidup itu mampu membawa sinar dan harapan kepada semua orang , mungkin bagi sebahagian mereka begitu tenang dan senang manakala sebahagian yang lain masih terkial kial menghadapi ruang ruang yang mendatang .
  • Kemanakah halatuju hidup orang itu , hanya seni ilmu boleh merubah waktu waktu yang tak diburu tapi akan tetap setia membantu , tetapi ramai orang yang keliru . Disebalik semua itu masih ada orang yang sanggup menghulurkan bahu dan menyokong seru menandai seteru . Adakah ini akan terus damai dengan waktu waktu itu , atau mungkinkah mereka mereka itu masih keliru ?
  • Persoalannya kebodohan dan keterampilan mereka masih jauh untuk menanggapi semua yang telah dan akan berlaku . Semuga didepan jajaran itu akan terbuka pintu pintu dan menyambut keperibadian mereka mereka yang tidak setuju dengan pandanganku . Bagiku untuk menilai kesempurnaan hanya kalbu bisa menelahnya untuk memangku derita dan gembira dihujungnya.

No comments:

Kekalkan Dominasi Pemerintahan Islam Malaysia

(Ikhtibar dan Ikhtiar) Dominasi pemerintahan Islam wajib dikekalkan di Malaysia. UMNO@Barisan Nasional. Selagi kepemimpinan UMNO yg mendo...