Adakah hanya Azan yg mampu dikumandangkan


Assallamualaikum....dalam kekalutan dan percaturan politik negara kebelakangan ini , samaada media perdana atau bukan , pasti akan ada saja paparan berita yg mempunyai agenda mengupayakan wadah membentangkan dasar dan perjuangan yang disugu...hkan serta menongkah kepincangan lawan . Malah akhir akhir ini timbul percaturan mengatakan editor editor akhbar disogok dan pemberita pemberita terhantuk sama . Apapun ini lah natijah kemajuan yg menuju kearah masyarakat yg lebih madani . Apa yang madani pun tak pasti lagi ..Jesteru keupayaan dan intergriti PM -DS Najib mengorak langkahnya untuk memperkasakan wadah kekuasaan pemerintah mentadbir sebuah negara seperti terhenti tanpa dokongan suku kaum yang satu ini , hingga secara terus terang beliau mengharapkan minda dan pemikiran kaum Cina perlu kekal mendokong dasar kerajaan supaya kuasa ekonomi itu mampu terus mapan dan dimanfaatkan bersama . Seruan itu memberikan harapan yang telus untuk diteliti seiring perkembangan ekonomi dan jatidiri masyarakat cina dinegara ini , yang dilihat sering memprovokasi persekitaran tempat tinggal mereka . Persoalannya sampai bila kepemimpinan Melayu ini mahu terus tunduk dengan keupayaan kaum cina dalam menyuguhkan perkembangan pembangunan ekonomi dinegara ini ? Adakah golongan Melayu/Bumiputera memang tidak boleh diharapkan untuk memacu kekuatan membangunkan negara maju sptmana yang diharapkan ? ..

 
Bicara DEBAT Soi Lek & Guan Eng.

Saya tidak menyalahkan kenyataan mereka,
Mereka hanya dgn kefahaman yg mereka faham utk menilainya.
Kerana mereka tidak pun faham tentang hukum2 yg terkandung dalam kitab Al-Quran.

Kenyataan Soi Lek, saya anggap lebih tepat & benar, kerana mungkin beliau lebih faham dari Guan Eng & org pas bahawa HUKUM KETETAPAN YG TERKANDUNG DALAM KITAB AL-QURAN ADALAH HUKUM YG TEPAT & BENAR SEPANJANG ZAMAN BAGI SELURUH UMAT MANUSIA.
Bertepatan dgn firman Allah dalam Surah ke-25. Al-Furqan ayat pertama.
Bermaksud:
"Maha berkat Tuhan yang menurunkan Al-Furqaan kepada hambaNya (Muhammad), untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam."

Sedangkan ramai tokoh2 juga kalangan2 sahabat hanya ingin menegakkan hukum dgn menghukum umat islam sahaja. Dgn ini, secara langsung, org bukan islam semakin takut & menentang islam kerana SEOLAH2 ISLAM ADALAH AGAMA YG MENGHUKUM.

Walhal pada asasnya.
Agama ISLAM yg kita kita anuti adalah utk kita mengamalkan & dijadikan sebagai amalan dgn mengamalkannya bagi kejayaan & kebaikan bersama dunia & akhirat.

Tetapi.
Lebih ramai antara kita yg lantang berkata memperjuangkan hukum,
Dgn angkuh terus menjatuhkan hukum.
Tapi dgn sendiri sengaja melanggar hukum2 larangan2 yg terkandung dalam kitab panduan Al-Quran.
Di awal Surah ke31. Lukman bermaksud:
[1]
Alif, Laam, Miim.
[2]
Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh,
[3]
Menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik
[4]
Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang, dan memberi zakat, serta mereka yakin tentang adanya hari akhirat.
[5]
Mereka itulah yang tetap mendapat hidayah petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

Saya tahu, Saya ni jahil.
Kerana, Ilmu Allah amat luas.
Masih banyak yg kita perlu pelajari.
Jika kenyataan saya ini tidak bertepatan, silalah beri teguran.

Allah juga menyuruh kita berkata yg benar utk kebaikan bersama.
Dalam 4 ayat terakhir dari surah ke-33.Al Ahzab ayat 70-73 bermaksud:
[70]
Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat – benar (dalam segala perkara),
[71]
Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.
[72]
Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.
[73]
(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik, dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik; dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman. Dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Suatu masa,
Insya'Allah.
Mereka akan dibukakan pintu hati utk menerima baik islam sekiranya kita menampilkan & memperkatakan tentang kebenaran & kebaikan islam dijadikan amalan.
Dalam ayat terawal surah ke-15. Al-Hijr ayat 1-3 bermaksud:
[1]
Alif, Laam, Raa’. Ini ialah ayat-ayat Kitab (yang lengkap sempurna) dan Al-Quran yang memberi penjelasan.
[2]
Ada masanya orang-orang yang kafir merasa ingin kalaulah mereka telah menjadi orang-orang Islam.
[3]
Biarkanlah mereka makan dan bersenang-lenang dengan kemewahan dunia dan dilalaikan oleh angan-angan (daripada bertaubat dan insaf); kemudian mereka akan mengetahui kelak (bencana perbuatan mereka).

Sekian,
Wabillahitaufiq walhidayah wassalamualaikum.wmt.wbkt.

Kang Nasir(19022012)
 


p/s..............

Sampaikan lah walau satu ayat //. Islam memang indah dan keindahan Islam itu tidak mungkin akan dilihat dan dirasai mereka yang memang tidak mahu tunduk atas kebesaran Allah//. Dunia sudah tiada sempadannya ..jika dulu bolihlah dikatakan mereka tidak tahu , tak pernah mendengarnya dan tidak pernah menemuinya ...kini semua nya telah didepan mata ...dibaca dan dikaji dan disebarkan dan disuguhkan maka ianya telah kelihatan ...NAMUN kemungkinan atas kada dan kadar Allah jua mereka masih enggan mengucapkan dua kalimah syahadah membesarkan Allah dan keteladanan Rasullullah saw. Nabi Muhammad saw telah meninggalkan segalanya pada kita , telah dijelaskan melalui pelbagai wadah dan minda pembawanya ..YAKIN atau tidak , kepasrahan dan tunduk dgn keredhaan Allah jua kita bisa perkatakan atas apa yg ada didepan mata. Al Quraan dan Al Sunnah telah nyata dan diangkat oleh aliran majoriti umat Islam , malangnya ada segelintir yg minoriti terus enggan tunduk dan mempertikaikan segalannya . Walhal mereka bersyahadah juga ? Inilah tingkah dan perilaku yang gagal digambarkan dengan jelas dan nyatanya membawa musibah dipersekitarannya. saya juga tidak gagah dan cerdik seperti mereka yang bergelar ulama atau imam yang duduk didepan mengetuai jemaahnya . Memang mudah untuk berdebat dalam apa jua hal yg ditimbulkan dengan menyuguhkan kepintaran berpidato secara logik dan diterima akal ...NATIJAHNYA kita umat Islam telah ditentukan halatujunya ...jalan dan arah itu telah ditekankan agar perpaduan dan ukhuwah itu tetap kekal disisi Islam ...selagi yg bukan Islam tidak memerangi kita , kita anggap mereka manusia yang perlu dibela hak dan keujudannya . Namun kewenangan kita tidak sepertimana kewenangan kuasa yang dimiliki mereka disisi yang lainnya . Sikap mereka tidak sama dengan sikap kita . Terjahan mereka tidak sama dengan terjahan kita . Kepentingan mereka tidak sama dengan kepentingan kita . Keutamaan mereka tidak sama dengan keutamaan kita .. PERSOALANNYA : EGOKAH KITA JIKA KITA KATA ISLAM ITU SATU SATU NYA AGAMA YANG MESTI DIIKUTI SEMUA MANUSIA DAN MEREKA PERLU TUNDUK DAN MENGHORMATINYA ? ..Disitu jawaban masih tak mampu ditegak oleh segelintir mereka yang bergelar Ilmuan , khususnya dinegara ini . Kelantangan kepemimpinan tak akan sampai kesitu untuk menarbiahkan khalayaknya ...KENAPA ? ...Takut dikatakan EGO ...Takut dengan tekanan kuasa siapa ? ...berdebat boleh saja , janji yang berdebat menobatkan halatujunya ...ISLAM tetap dicernakan keutamaannya. Beranikah kepemimpinan Melayu Islam berterus terang dan berselindung dibalik suara yang tiada keyakinan dan pendiriannya ? Jawaban pasrahkan saja kata mereka ? kenapa ? kenapa ? ...Sampai bila ? Sampai bila ? ...Kalau begitu sama kita dengan mereka ?..dan ianya akan berterusan kata kata dan lenggok bahasanya BUKAN !!...

Comments

Popular posts from this blog

Penggemar seni suara merbuk /perkutut Thailand/Siam

JUSTLY SHARING

ASAS BERTIKTOK