Sunday, November 13, 2011

Norma dan Nilai Nilai Murni Kemanusiaan dlm kebebasan Media

بسم الله الر حمن الر حيم


Assallamualaikum ; para pelayar laman // Kebebasan media /internet /laman sosial  adalah sesuatu yg lumrah didebatkan , jesteru hak asasi kemanusiaan itu mahu ditegakan dan diabadikan kemutlakannya .

Apakah Norma dan nilai nilai murni kemanusian yang mahu diketengah , yg tidak dianggap sebagai kebiadaban dan tidak menggusurkan kesopanan dipersekitarannya ?

Mungkinkah keutamaan dan kemutlakan minda yang telah teraku untuk dinobatkan mampu ditatang dan diunggulkan ? Pastinya keutamaan itu telah jelas dan difahamkan dgn keyakinan yg mendalam bahwa itu jalan pulang yang dipapah semata mata mendaulatkan kewenangan dan keadilan sejagat .

Jika sesuatu itu telah pun ditegakan dan dibangun serta dilaksanakan , apakah masyarakat itu tidak bisa atau ditegah membicarakan susun atur serta rencam pengolahan dasar dalam melaksanakan pembangunan demi kepentingan umat ? Jesteru itu dihidangkan pandangan yang penuh keindahan dan amat dibanggakan disebabkan ianya adalah sesuatu yang amat agung , malang keagungan itu tidak dipelopori dengan keutamaan yang jelas dan sejajar dengan kepentingan masyarakat . ( Mesjid Kristal ) mengundang kedamaian tabir alam , dibangunkan dengan kos dan dana awam , dikatakan suatu pembaziran dan keserakahan kepemimpinan meraih sokongan kelompok dalam mengunggulkan wadah Iman .

Dana itu amat besar nilaiannya ...sedang skop bahan tidak sejajar jumlahnya .( RM250 Juta =  RM33 Juta ) Kos membangunkannya . Setelah tiga tahun berlalu ianya laangsung tidaakl mendatangkan pulangan , malah mendatangkan beban penyelenggaraan . Kemanfaaatannyaa dikatakan tidak wajar diketengahkan disebalik wajah pelancongan , bahkan kariah persekitarannya tidak mengharapkan hadirnya keindahan dan keagungan yg ditonjolkan . Apakah wajar atau tidak bagi masyarakat awam terjun sama mengangkat kealpaan agar ianya dapat menyadarkan pembida suara dalam memertabatkan pembangunan insan didunia//

Adakah Norma dan nilai nilai murni itu sejajar keutamaan dan kemutlakan dalam membebaskan keunggulan Islam ?

Kekuasaan hanya mampu diselongkar dengan nilai luhur , norma kebejatan minda memang berbeda , jesteru sesuatu itu perlu digarap sejajar dengan manfaaat masyarakat. kepentingan dan keutamaan memilih dan menegakan kebebasan minda . Islam itu tegas dan jelas . Kemanusiaan dalam kesederhanaan membentangkan keegoaan kita mesti mampu diangkat tanpa terjerat dan dijauhkan dan kemanfaatan umat .

// ...bebasmu telah terlucut ..mercutanda itu perlukan pemukim  sejati //

No comments:

Kekalkan Dominasi Pemerintahan Islam Malaysia

(Ikhtibar dan Ikhtiar) Dominasi pemerintahan Islam wajib dikekalkan di Malaysia. UMNO@Barisan Nasional. Selagi kepemimpinan UMNO yg mendo...